Koning Boudewijnstichting steunt De Pluim en Sint-Margaretaschool

Koning Boudewijnstichting steunt De Pluim en Sint-Margaretaschool


Technologie op school is geen doel, maar een middel om het leerproces van kinderen en jongeren te ondersteunen en verrijken. De Koning Boudewijnstichting geeft 38 basis- en secundaire scholen financiële steun om een visie te ontwikkelen rond een innovatieve onderwijsaanpak, ondersteund door technologie. Twee Knokke-Heistse scholen vielen in de prijzen: basisschool De Pluim en de Sint-Margaretaschool. Beide scholen kunnen rekenen op een subsidie van 4.000 euro.

‘Een krachtige leeromgeving vormgeven aan de hand van google for education volgens de principes van blended learning’, dat is de titel van het project dat basisschool De Pluim in juni heeft ingediend bij de Koning Boudewijnstichting. De Sint-Margaretaschool ging voor ‘Media als sterk hulpmiddel voor zorg en diversiteit’.

Digitale vaardigheden van de toekomst

Computers op school? Jazeker, en niet alleen omdat een virus plots de nood aan afstandsonderwijs deed ontstaan. Voor de volwassenen van morgen is het immers noodzakelijk dat zij leren leven en functioneren in een wereld vol technologie, en dat ze die in hun voordeel kunnen inzetten. Maar het volstaat niet om een serie tablets aan te schaffen. Digitalisering moet ingebed zijn in een duidelijke visie: wat moeten leerlingen bereiken en hoe kan technologie daarbij helpen?

Voor De Pluim bleek tijdens de verplichte coronasluiting al snel dat zowel de kinderen als de leerkrachten over heel wat digitale vaardigheden beschikken. Het digitale leidt tot een andere manier van leren en onderwijzen, passend bij wat leerlingen in de toekomst nodig hebben. Als school ziet De Pluim het als zijn taak om de leerlingen te laten uitgroeien tot digitale burgers met de nodige bagage en vaardigheden om deel te nemen aan een steeds veranderende samenleving.

Getriggerd door alle mogelijkheden willen ze als schoolteam de opgedane kennis verder integreren en implementeren binnen de lessen. Ze hebben de smaak goed te pakken en diepen de mogelijkheden binnen google for education verder uit.

Mediatools voor zelfstandig leren

De Margaretaschool stelde vast dat de laatste jaren de context in de Margaretaschool sterk veranderd is (anderstaligen, leerlingen met een aangepast curriculum, …). De school zette in het verleden al in op verschillende mediatools om de diversiteit in leren bij hen op school aan te pakken en de leerlingen meer tot een zelfstandig leren te laten komen. De school wenst door zijn ervaring en kennis, die tijdens de lockdown nog meer versterkt werd, op dat vlak nu nog gerichtere keuzes maken.

Innovatieve onderwijsaanpak

Met het door de Koning Boudewijn Stichting toegekende budget willen de scholen zich verder bijscholen in een innovatieve onderwijsaanpak ondersteund door technologie want kennis opdoen blijft immers de sleutel tot innovatie. Ze zullen teamleden, maar ook leerlingen, warm maken om gericht een aantal digitale implementaties te doen, steeds vanuit weloverwogen keuzes en met als doel om een krachtige leeromgeving te creëren voor al hun leerlingen.



Meer nieuws uit de streek