Campagne #WELINJEVEL

Campagne #WELINJEVEL


Deze week lanceert JAC Zuid-West-Vlaanderen, de jongerenwerking van CAW Zuid-West-Vlaanderen de campagne #WELINJEVEL, een preventieve campagne die jongeren tools aanbiedt zodat ze zélf aan de slag kunnen met hun mentaal welzijn.

CAW is een welzijnsorganisatie die eerstelijnshulp verleent. “Iedereen met eender welke welzijnsvraag kan bij ons terecht”, stelt Lotte Verschuere, beleidsmedewerker HR , communicatie, algemene preventie en blended hulpverlening bij CAW Zuid-West-Vlaanderen. “Naast onthaal en begeleiding is algemene preventie 1 van onze 3 kernopdrachten.”

“We kregen verschillende signalen dat het niet zo goed gaat met veel jongeren en zagen in 2020 een stijging van 16 % bij de jongeren van 12 tot 18 jaar die zich aanmeldden bij het JAC Zuid-West-Vlaanderen. Ze zoeken vooral contact via ons chat-forum. We weten allemaal dat de coronacrisis een enorme impact heeft op het mentaal welzijn van de jongeren.”

#WELINJEVEL

De campagne is een initiatief die preventief inzet op het signaal: het biedt jongeren tools aan zodat de jongeren zélf aan de slag kunnen met hun mentaal welzijn. “Jongeren zijn veerkrachtig en we moeten hen daar bewust van maken.”

Er werd ook een filmpje #WELINJEVEL voor jongeren gelanceerd. Daarnaast zijn er stickers met tips waar het belang van ontspanning naar voor geschoven wordt en waar aangegeven wordt hoe je je kan ontspannen.

Alle middelbare scholen in Zuid-West-Vlaanderen kregen via de zorgleerkrachten een inspiratiebundel zodat leerkrachten zélf aan de slag kunnen met het thema ‘mentaal welzijn’. Er zijn ook affiches die scholen kunnen uithangen op plaatsen waar veel leerlingen komen. Elke leerling krijgt ook een sticker met de boodschap ‘Niks moet, niksen mag’.

Middelbare scholen

Leerkracht Geneviève Lefevre van het Atheneum in Avelgem is alvast enthousiast over de inspiratiebundel. “Ik ging al met het materiaal aan de slag en het is mooi om te zien wat groeit en bloeit. Jongeren merken dat ze niet alleen zijn en worden gestimuleerd om vrienden te durven aanspreken. De kracht van de campagne is de drempel minder ver te leggen! Bij mij hebben de leerlingen het werken rond die campagne als positief ervaren. Ik raad iedere leerkracht aan om er eventjes tijd voor te nemen. “Je haalt meer uit je leerlingen als ze zich goed in hun vel voelen!”


Meer nieuws uit West-Vlaanderen


In woonzorgcentrum Sint-Camillus en Residentie Waeterhof in …

De ecologische voetafdruk is ondertussen een gekende …

Dat AED-toestellen van levensbelang kunnen zijn, werd …