Kortrijk krijgt beste fietsrapport van Vlaanderen

Kortrijk krijgt beste fietsrapport van Vlaanderen


Eind vorig jaar kregen inwoners over heel Vlaanderen de kans om het fietsbeleid in hun stad te beoordelen. Aan de hand van een enquête gaf de Kortrijkzaan het fietsbeleid in haar stad een score van 73,8% en dat is het hoogste percentage van de 12 steden met meer dan 50.000 inwoners. Daarmee scoort Kortrijk een stuk beter dan het Vlaams gemiddelde.

In oktober vulden maar liefst 24.394 fietsers in Vlaanderen de publieksbevraging in van de verkiezing Fietsgemeente/stad 2020. Het was een groots fietsonderzoek, dat razend interessante resultaten opleverde. Voor elke stad of gemeente waar minstens 50 fietsers of 1% de enquête invulde, werd een fietsrapport opgemaakt.

Allerlei aspecten rond de fietsbeleving, fietsinfrastructuur en communicatie werden bevraagd. Is het aangenaam en comfortabel fietsen in Kortrijk? Worden gevaarlijke kruispunten veiliger gemaakt voor de fietsers? Worden de fietsroutes duidelijk gecommuniceerd? Vragen die werden beantwoord door maar liefst 831 Kortrijkzanen, de hoogste deelnemersgraad in Vlaanderen. Met een score van 73,8 blinkt Kortrijk uit als beste stad van Vlaanderen en daar is Axel Weydts, schepen van Mobiliteit trots op. “We zijn heel erg tevreden met deze waardering van onze fietsers”, klinkt het. “Het is een bewijs dat we de juiste keuzes hebben gemaakt. We gaan dan ook verder op de ingeslagen weg.”

Er werd sinds de vorige nominatie van beste fietsstad in Vlaanderen verder geïnvesteerd in fietsinfrastructuur en fietsbeleving. Kortrijk was al op de goede weg, maar gaat dus nog verder, wat ook door de Kortrijkzaan geapprecieerd wordt. Nieuwe verwezenlijkingen zoals duurzame fietspaden gescheiden van het autoverkeer -zoals bijvoorbeeld aan het Guldensporencollege- en uiteraard ook de installatie van de eerste fietszone van het land, dragen bij tot het creëren van een mentaliteit waarbij fietsers in de stad de veilige plek krijgen die ze verdienen in het verkeer. Met de toekomstige fietssnelwegen in Kortrijk Noord en bijkomende fietszones in de deelgemeentes groeit Kortrijk verder uit tot een echte fietsstad.

“Ik besef maar al te goed dat het werk nog niet af is”, vervolgt Axel Weydts. “Daarom gaan we de komende jaren fors investeren in robuuste en veilige fietsinfrastructuur. Gescheiden fietspaden en fietssnelwegen worden de norm. Waar er geen ruimte is voor fietspaden, creëren we fietszones of fietsstraten. Kortrijk bouwt zo verder aan de beste fietsstad van morgen.”

Op basis van deze rapporten haalden negen gemeenten met de beste cijfers een nominatie binnen. Voor de categorie grote steden en gemeenten met meer dan 50.000 inwoners zijn dat Genk, Kortrijk en Mechelen. Het congres en de bekendmaking vinden plaats op 6 oktober 2020, nadat ze eerder werden afgelast omwille van de coronacrisis. Wij duimen mee voor Kortrijk Fietsstad!



Meer nieuws uit de streek


Op vrijdagavond om 18 uur drukten Burgemeester …

Vier maanden is het inmiddels geleden dat …